fredag, november 02, 2007

Ta bort mig från facebook

Den senaste tiden har flera medier* uppmärksammat det sociala "communityt" facebook.com. Jag ska inte tjata mer om det, hur det fungerar etc., utan snarare hur man tar bort sitt konto. För några månader sedan blev jag inbjuden till facebook. Jag registrerade mig, trots att jag tyckte att det var lite lurt när de ville ha mitt lösenord till, mitt gmail-konto. Jag har inte varit speciellt aktiv och har aktat mig för att lägga upp information om mig själv, eftersom facebook äger allt material som man lägger upp på siten och för att jag inte vill exponera mig för mycket på nätet. I princip har jag bara lagt till de personer som har bjudit in mig som vänner. Det känns ändå som jag inte vill fortsätta ha mitt konto kvar på facebook. Även om det i princip handlar om envägskommunikation från mina vänners sida. Jag känner inte att jag får ut tillräckligt av facebook för att det ska väga upp mot att exponera mig för se företag som betalar för att kunna anpassa sinn reklam för att nå mig. Varför ska jag hjälpa dem med det, gratis dessutom? Att alla kan se vilka personer jag känner känns inte heller helt lustigt.

Därför beslutade jag mig att ta bort mig från facebook.

Jag började med att på måfå kolla efter någon deleteknapp någonstans men hittade inte någon.
Då googlade jag lite och hittade ett inlägg: "You can't completely delete a Facebook account, just change your settings so no-one can search for you and view your profile and then de-activate your account.". Det kan inte vara sant, tänkte jag. Men mycket riktigt. När jag senare hittade ett ställe där de beskrev att man kan gå in under "account" uppe till höger i facebook och sedan scrolla längst ner, fann jag "Deactivate Account". Bra, tänkte jag, tills jag såg den minimala texten "Note: Even after you deactivate, your friends can still invite you to events, tag you in photos, or ask you to join groups. If you opt out, you will NOT receive these email invitations and notifications from your friends."

Det här är inte helt ok. Man kan ändra och ta bort rätt mycket uppgifter i sin profil så att man blir i princip anonym men alla invites, information jag lagt upp, etc. finns kvar. Att sedan ta bort alla sina vänner från profilen för att sopa bort mer information för nyfikna företag och andra känns rätt omfattande projekt... Om det ens går? Ska man maila till alla vänner man lagt upp och förklara eller? Hur konstigt är inte det?

När jag skulle ändra mitt namn i profilen fick jag detta meddelande:
"We review all name changes, so this may take a while."
Hur ska jag kunna döpa om mig till något anonymt? Kommer namnet "John Doe" genom censuren?

Vi får se hur det går med det här... Google samlar ju information vad man söker på, men med facebook har den privata integriteten inskränkts ytterligare ett steg. Det är både sorgligt och skrämmande. Är det något man kommer behöva vänja dig vid? Ja, antagligen, men att ge ut sitt liv frivilligt till kreti och pleti är det lite tidigt för ännu.

* "Facebook äger uppgifter om användare" " Högt pris för vänner på nätet" "Facebook Scrambles after Unexpected Privacy Fumble" " Microsoft köper in sig i Facebook"

Update 2010-01-04: Enligt flera läsare kan man nu ta bort sitt konto på Facebook. Ligger rätt undanskymt så man får leta lite.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kolla in denna sida då:

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?p=656647&sid=d0589e01fc9ad7e0c357e303524ec78d

Jag har själv använt mig av den och kan berätta att det funkar. :)

Anonym sa...

Det går visst att ta bort det, mycket krångligare att hitta bara. Man kan både inaktivera sitt konto och ta bort det, men då tar det 14 dagar innan det raderas helt och hållet.

Anonym sa...

Man kan visst ta bort det, man kan inaktivera det men också ta bort det helt och hållet. Det är krångligt som fan att hitta dock och det tar 14 dagar innan det verkställs.

buster sa...

J, jag har också problem med facebook. Fast jag har varit medlem på sidan i några år. Men för några veckor sedan skulle jag byta mitt lösenord för säkerhetsskäl så jag gjorde det, men har haft lite problem sedan dess för att ta mig in. Oftast så måste jag ange namnet på en ny dator flera gånger i veckan. Ibland funkar det ändå ibland inste så då måste jag skriva ditt namnet på en ny enhetsamma varje gång för att kunna ta mig in trots att jag har verifierat mitt konto så nu är jag trött på det. Jag har skickat in flera mejl till faq sidan om facebook utan resultat, att de har svarat. Idag när jag försökte ta mig in så stog det att jag skulle skriva namnet på min lågstadielärare så jag gjorde det, men sedan skulle jag ladda ner ett antivirusprogram som jag redan hade. Jag har inte Mcfreescan men jag har ett annat som är bra. SomNorton Internet Security som jag sökte genom så nu är det klart, men ändå så gick det inte att ta sig in på facebook. Så nu går jag ur!
Från en facebook medlem som har tröttnat på all nätfiske på just facebook eller vad det nu heter.