torsdag, oktober 21, 2004

När flyttar Jens Orback?

Stadsminister Göran Persson har idag meddelat sin nya regeringsbildning. Bland de nya ministrarna finns den tidigare TV-journalisten och lokalpolitern i Stockholm Jens Orback med ansvar för jämstäldhet, storstad och integration.

Ekot frågade honom på vilket sätt han tyckte att hans bakgrund som vit, välavlönad och med boende i innerstan var bra för att driva integrationspolitik.
Orback svarade:
"Ja, det är kanske vi som måste förändras? Och kan jag förändra mig själv så hoppas jag kunna förändra dig också.
På frågan hur han skulle göra då, svarade han:
"Eh, ja, det handlar om både känsla och förnuft.. men jag kan se till mig själv att jag bär på fördomar som jag inte känner till..."

Min spontana tanke är naturligtvis då: När ska du flytta till förorten Jens? För du ska väl inte byta hudfärg och din lön har nog fått sig ett bra lyft som minister i regeringen?!

Inga kommentarer: